dinsdag 3 november 2009
Telefoonterreur
Dinie had het natuurlijk wél meteen door, dat Harrie te maken had gehad met de opvolger van ongevraagde verkoop per telefoon. Met dit bericht wil hij de mede-naïevelingen onder u waarschuwen.
Het begon met een acceptgiro die Harrie van Nuon kreeg. Dat was vreemd: Harrie betaalt zoveel mogelijk per automatische incasso, zelfs Nuon. Maar door de onvermijdelijke overstap van DSB naar ING kón er natuurlijk iets mis zijn gegaan. Harrie keek voor de zekerheid even op zijn nieuwe bankrekening en zag dat Nuon net twee dagen eerder geld had kunnen incasseren van Harries nieuwe rekening.
Harrie besloot daarom Nuon maar even te bellen. De man die hij aan de lijn kreeg was er al snel uit. Inderdaad betaalde Harrie per automatische incasso en de overstap van DSB naar ING was probleemloos gegaan. De factuur die Harrie had gekregen was voor de komende maand. Die was dus nog niet geïnd, maar dat zou automatisch gaan gebeuren en Harrie kon de acceptgiro weggooien.
Harrie zei dat ie het begreep, al was dat eigenlijk niet helemaal waar. Waarom stuur je iemand ineens een acceptgiro als je diens geld al jarenlang zonder problemen automatisch incasseert en dat ook blijft doen? Harrie wilde al ophangen, maar de man moest eerst de ultieme helpdeskmedewerkersvraag nog stellen, de vraag die elke helpdeskmedewerker er bij elke cursus in geramd krijgt: "Heb ik uw vraag naar tevredenheid beantwoord?"
"Ja", was Harries antwoord, die alsnog wilde ophangen
"Mag ik u dan nog wat vragen?", vroeg de man weer.
"Ja hoor", zei Harrie. Het was vrijdagmiddag, mooi weer. De kachel brandde.
Man: "Heeft u verder nog vragen aan mij?"
- Harrie: "Nee hoor, ik weet genoeg."
Man: "Woont u in een koophuis?"
- Harrie (verbaasd over deze onverwachte wending): "Ja?"
Man: "Bent u de eigenaar van de woning?"
- Harrie: "Samen met onze Dinie ja?"
Man: "In welk jaar is uw huis gebouwd?"
- Harrie: "Ik geloof in 1973."
Man: Dan Kan Nuon u adviseren over de mogelijkheden om energie te besparen."
- Harrie: "O, doet u geen moeite. Daar hebben we zelf al tijd en energie in gestoken hahaha!"
Man: "Hoe oud is uw ketel dan?"
- Harrie: "Die hebben we net vorig jaar vervangen."
Man: "O. Maar we kunnen een adviseur sturen die kijkt of er meer besparing mogelijk is?"
- Harrie: "Nee, ik heb daar geen zin in."
Man: "Mag ik vragen waarom niet?"
- Harrie: "Ja hoor! Ik word een beetje ziek van adviseurs en andere goedbedoelende mensen. Ik ben al anderhalve week aan het bellen met de helpdesk van Canon en aan het schrijven met iemand op hun hoofdkantoor om mijn printer gerepareerd te krijgen, die al voor de vijfde keer kapot is. Verder ben ik al een paar weken bezig om ervoor te zorgen dat mijn bankzaken van het failliete DSB zonder al teveel problemen worden overgezet naar een andere bank. Daarnaast ben ik nog aan het wachten op antwoord op een klacht over onze hypotheekadviseur, die van alles voor ons zou doen maar dat niet deed. Al deze werkzaamheden vallen voor mij onder de categorie "RUIS". Ik heb er ongevraagd mee te maken gekregen en ze kosten me kostbare energie, die ik liever aan zinvolle dingen besteed. Ik heb er dus heel weinig behoefte aan om ook nog eens een adviseur van Nuon te verwelkomen."
Man: "Maar het kost u niets!'
- Harrie: "Meneer, we zijn klaar. Ik heb er geen zin in. Dag."
Man: "Dag."
Dinie had het dus meteen door. Bedrijven mogen de klanten niet meer bellen om dingen aan te smeren, dus doen ze het zó. Ze sturen je iets toe wat vragen oproept, zodat jij hén gaat bellen om uitleg. Geniaal moet Harrie bekennen: scheelt het bedrijf nog telefoonkosten ook!
Twee tips heeft Harrie nog. Eentje voor Nuon: verhoog de kosten van het gesprek van 10 naar bv. 90 cent per minuut. Loop je altijd binnen, ook als je klanten als Harrie treft. Tip voor de klanten: wees alert.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten