maandag 12 oktober 2009
Hulde
De Brabantring in Nuenen is een weg die in Nuenen-Zuid een belangrijke functie vervult. Hij biedt de bewoners van een drietal woonwijken de kans om daar te komen waar de actie is: in Nuenen-Centrum, in Eindhoven, Helmond, noem maar op. Verder is de Brabantring de weg die lijn 6 neemt, de bus die van Helmond naar Eindhoven rijdt (en terug).
De Brabantring is dus drukbezocht en het is dan ook niet vreemd dat er met regelmaat ongelukken gebeuren. Harrie is het nagegaan: in oktober 1977 gebeurde het eerste ongeluk. In november 1988 was het wéér zo ver, net als in september 1997. En in september 2007 was het wéér raak: reed iemand in de zijkant van de auto van Harries buurvrouw.
Geen wonder dat de gemeente Nuenen het onderhand genoeg vond na al die ongelukken en besloot de Brabantring als 30-km-weg te gaan inrichten. Met één stuk van de Brabantring zijn ze al een paar weken bezig. Dat is het stuk dat Harrie neemt als ie aan het einde van zijn eigen straat rechtsaf slaat, als ie naar het dorp moet. Daar komt ie dus niet zo vaak.
Maar vanaf morgen gaat ook een deel van de Brabantring dicht dat Harrie wél vaak gebruikt, het deel waar hij komt als ie aan het einde van zijn straat linksaf slaat. Dat deel van de Brabantring is trouwens een paar jaar geleden ineens Arnold Pootlaan gaan heten. Harrie weet niet of dat verwijst naar de naam of naar de geaardheid van iemand, maar hij weet wel dat hij nog steeds niet snapt waarom zomaar ineens een paar honderd meter van een drukke verbindingsweg van naam moest veranderen. Misschien was er nog wat geld over bij de gemeente?
Dat zal trouwens de reden wel níet zijn geweest. Burgemeester en wethouders van Nuenen staan erom bekend dat ze perfect weten hoe ze met hun gezicht vooraan moeten staan als er iets gebeurt, maar ook dat ze wat onhandig zijn met het omgaan met geld. Een paar jaar geleden moesten ze zelfs even onder curatele.
Gelukkig biedt die 30-km-zone op de Brabantlaan de kans om weer wat bij te verdienen, want er is natuurlijk niemand die op die drukke brede wegen 30 km kan rijden zonder in slaap te vallen. Iedereen blijft daar dus gewoon 50 rijden. En omdat de klimaatveranderingen steeds meer zonnige dagen brengen, van die dagen waarop de politie zich eindelijk eens op straat durft te laten zien en dan altijd meteen lekker bekeuringen gaat uitdelen, zullen de Nuenense financiën ongetwijfeld een opleving gaan krijgen. Mooi vindt Harrie dat: je geeft een hoop geld uit om een levensgevaarlijke weg veilig te krijgen en dan blijkt onverwacht dat die veiligheidsmaatregelen je uiteindelijk zelfs geld opleveren in plaats van kosten!
Harrie verheugt zich trouwens wel op de verkeerschaos die de komende weken gaat ontstaan. Want behalve onhandig met geld, zijn de Nuenense bestuurders ook niet de beste planners. Harrie zou -als hij het voor het zeggen zou hebben gehad- ervoor hebben gezorgd dat de werkzaamheden aan het gedeelte bij de Pootlaan pas zouden starten als de werkzaamheden aan de ándere kant van de Brabantring klaar zouden zijn. Dat zijn immers eigenlijk de enige manieren waarop de bewoners van de drie woonwijken ergens snel kunnen komen.
Er is weliswaar nog een derde weggetje, maar dat is smal en er zitten vier haakse bochten in. Er hoeft maar één vrachtwagen in beeld te verschijnen en die weg zit voor een paar minuten dicht. Dat gebeurt dus regelmatig, omdat er een winkelcentrum aan dat weggetje zit, precies bij die 4 haakse bochten. Vanaf morgen is dat weggetje voor de bewoners van Nuenen-Zuid drie weken lang de enige manier om ergens te komen, bijvoorbeeld op hun werk. Als de zon deze week éven schijnt neemt Harrie zijn thermoskan en opklapstoeltje mee. Gaat ie lekker verkeerschaosje kijken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Ik heb vernomen dat van de verkeerde kant inrijden van de Pootlaan mogelijk blijft!
Maar Harrie toch! Bed aan de verkeerde kant verlaten? Ruzie gehad met je zoveel jongere vrouw? Herfstdepressie? Wat een wereldproblemen allemaal daar bij jou in de straat!
Los van wat onwaarheden klinkt je verthaal wel heel erg meejankend met de zielige burgers die zo leiden onder de incapabele gemeente bestuurders. Heel erg nivo beste stuurman.
Vergeet niet dat je in een van de meest welvarende landen ter weereled woont, en daar nog eens in een van de meest welvarende gemeenten. Geniet dus van het leven! Als het ergens moet kunnen...
Of, als het je echt teveel wordt, doe er dan echt wat aan. En laat je zien daar waar de besluiten genomen worden.
Beste anoniem,
Jammer dat u niet gewoon zegt wie u bent! Nu moet Harrie ernaar gissen en dat viel even niet mee! Uw reactie is namelijk én pro-gemeente én vol spelfouten. Pro-gemeente zou erop wijzen dat u een ambtenaar bent. Die schrijven meestal slecht, maar maken weinig spelfouten. Dat zou dan weer impliceren dat u een burger bent, maar Harrie moet de eerste Nuenenaar nog tegenkomen die pro-gemeente is.
Hoe het ook zij: u heeft een beetje gelijk. Het stukje bevat onwaarheden. Dat over die 4 ongelukken in 30 jaar is verzonnen. Volgens Harrie is het er maar 1 geweest in 30 jaar. Die andere heeft ie erbij bedacht om die opmerking over 'regelmaat' erin te kunnen brengen.
Verder klopt het ook dat de kosten waarschijnlijk niet zullen worden terugverdiend met boetes. Daarvoor zal het allemaal vast te duur worden.
Laatste foutje (maar dat kon Harrie niet weten toen ie het schreef): de Pootlaan ging maandag helemaal niet dicht! Er zijn wel borden aan de kant neergezet en iedereen wordt min of meer gedwongen een andere route te nemen, maar de weg is gewoon open. Er is wat freeswerk aan de weg gedaan en verder niets. Misschien kwam er toch nog een snuggere ambtenaar op het idee om eerst even de enige resterende fatsoenlijke uitvalsweg open te stellen?
Tot slot: Harrie is zelf ambtenaar en weet als geen ander hoe besluitvorming over dit soort dingen plaatsvindt. Hij weet ook dat er voor mensen zoals hem -die gewoon begrijpelijk Nederlands praten en snel spijkers met koppen willen slaan- in dat soort besluitvormingstrajecten geen plaats is. Veel te duidelijk zo iemand en veel te bedreigend.
Trouwens, toen Harrie nog een andere aanbieder van televisie had, keek ie af en toe weleens naar de Nuenense raadsvergaderingen, waar die aanbieder een kanaal voor had gereserveerd. Meestal sliep Harrie dan binnen een minuut of 5 wel in. Zelfs gras groeit sneller dan de gemeente Nuenen een besluit neemt.
Beste Harrie,
Ik voel me vereerd dat mijn ongevalletje een bescheiden bijrol mag spelen in je verhaal. Waren het niet dat het iets anders ging. Mijn neus boorde zich in zijn zijkant. Hij gaf me geen voorrang en de reden dat ik dat niet op tijd zag aankomen, was dat ik mijn uiterste best moest doen om 'door' een stapel stenen heen te kijken. Die waren daar neergelegd vanwege werkzaamheden in de straat tegenover. Hmmm, er wordt wat afgewerkt in de gemeente... ;)
Nu zag ik een tijdje terug dat ze vrolijk betonnen rioolbuizen in de grond aan het leggen waren (in dat deel van onze doorvoerroute die nog steeds niet af is). Dat betekent dat over een paar jaar de straat WEER open kan. Ja, zo kan de gemeente zichzelf wel wijsmaken dat ze druk is...
Een reactie posten