dinsdag 26 juni 2007

Hoe zit dat nou Harrie?

Harrie krijgt regelmatig vragen over wereldse ontwikkelingen, menselijke gedragingen, etc. Van de ene kant wil Harrie zijn scherpe inzichten niet altijd met u delen. Hij heeft er zelf 46 jaar over gedaan om die inzichten te verwerven en dan zou hij u zeker even in 10 minuten vertellen hoe het zit? Hij geeft u zijn vrouw toch ook niet in bruikleen?

Van de andere kant vindt Harrie dat hij ook een voorbeeldfunctie heeft, zeker te opzichte van de jeugd. Omdat die alleen nog maar met iPod's in hun oren lopen en daardoor veel signalen missen, zullen die er minstens 92 jaar over gaan doen om enig inzicht te verkrijgen. Daaro zal Harrie vanaf nu toch wat vragen van u beantwoorden.

Eén van de meest gestelde vragen komt voort uit Harrie's terloopse opmerking over Audi-rijders in een eerder bericht. Die geven zelden richting aan zei Harrie en daarop volgde de vraag: hoe zit dat nou Harrie? Waarom Audi-rijders? Zijn zij de enigen die dat doen? Hoe kan ik voortaan zelf inschatten of iemand richting gaat aangeven? En kan ik zelf leren inschatten of de achter mij rijdende automobilist een niet-richtingaanwijzergebruiker is en hem daarna met zijn eigen asogedrag confronteren?

Harrie trakteert u daarom vandaag op een korte doch ogenopenende beschrijving van enkele typen auto-bestuurders die niet van het bestaan van richtingaanwijzers weten.

1. De Audi-rijder. Deze schertsfiguren behoren tot de overkoepelende groep van zogenaamde 'mannetjes'. Veelal fout geklede lieden uit het bedrijfsleven, die door ellebogengedrag hun weg naar de zakelijke top hebben weten te vinden. Rijden altijd in een auto van het type Volvo, BMW, Mercedes of Audi. Hebben schijt aan iedereen bij het zich omhoog slijmen naar de top. Dit gedrag vertonen zij ook op de weg: alleen zij zijn belangrijk en omdat zij zelf heus wel weten welke richting ze opgaan, is het gebruik van een richtingaanwijzer zinloos. Van alle mannetjes zijn de Audi-mannetjes het ergste. Hoogstwaarschijnlijk is dit een gevolg van het feit dat Audi pas sinds relatief korte tijd als patser-automerk in één adem met Volvo, Mercedes en BMW wordt genoemd. Audi-mannetjes lijken dus een inhaalslag te moeten maken om écht op gelijke hoogte te komen.

2. Jonge vrouwen. Elke vrouw voelt zich jong en elke vrouw vindt zichzelf een 'gek mens'. Harrie zal de meeste vrouwen daarom meteen maar even uit de droom helpen: de meesten van u zijn gewoon zielloze, papegaaigedrag vertonende schapen. Als Harrie het over 'jonge vrouwen' heeft dan bedoelt hij enerzijds de gemiddelde vrouw zonder kinderen onder de dertig jaar en anderzijds de goed-uitziende, zich model wanende, vrouwen mét kinderen. De groep jonge vrouwen is dé groep die de schoorstenen van reclamemakers doet roken. Zij zijn uitermate vatbaar voor elke hype die op de aardkloot wordt gesignaleerd en zijn als de dood dat zij niet voor vol worden aangezien als ze niet stante pede aan deze hypes meedoen. Daarnaast zijn ze constant op zoek naar bevestiging, die moet komen in de vorm van aandacht van mannen, een bevolkingsgroep waarvan ze tegelijkertijd zeggen dat geen enkel exemplaar ervan deugt. Om geen hype en geen mogelijkheid tot bevestiging te missen, hangen jonge vrouwen constant met een mobiele telefoon aan hun oor. Aangezien zij met de andere hand moeten sturen, hebben ze geen hand meer vrij om richting aan te geven.

3. Petjes. De derde en laatste goed herkenbare groep van richtingaanwijzerlozen betreft de petjes: jongens tussen de 18 en 25 jaar (hoe jonger hoe erger) wier normale gedrag in de volksmond als asociaal wordt betiteld. Het is de groep die vecht, snuift, slikt, zuipt en rondhangt. En dat allemaal met een petje (bij voorkeur achterstevoren) op het hoofd met gemillimeterd haar. Aan elke regel die de gemiddelde mens als 'algemeen sociaal' beschouwt hebben de petjes schijt. De maatschappij draait om hén en men zal weten dat zij er zijn! Respect is een toverwoord voor de petjes. Dat woord bezigen zij te pas en te onpas, waarbij zij hun vingers net zo laten wapperen als niet-Westeuropese muzikanten op MTV. Overigens willen zij met 'respect' niet zeggen dat zij respect voor ú hebben, maar dat u respect voor hén dient te hebben. Op grond waarvan ze dat respect verdienen hebben deskundigen tot op heden nog niet vast kunnen stellen. In elk geval niet voor het aangeven van richting in hun auto's, want dat doen ze niet. Dat is immers een algemeen geaccepteerde regel, die derhalve dient te worden genegeerd. Mocht u (bijvoorbeeld door de laagstaande zon of door mist) moeilijk kunnen zien of uw medeweggebruiker een petje op heeft, dan kunt u een petje met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook herkennen aan zijn auto. Petjes rijden meestal in felgele of felrode auto's van de merken Honda (CRX, Civic), Volkswagen (Golf GTI of gewone Golf) of BMW (10 jaar of ouder).


4. Busjes. U kent ze wel, die busjes, meestal vol schrammen, deuken en bouwvakkerstypes. Bestuurders van busjes hebben vaak een petje op en vertonen ook anderszins gedrag dat vergelijkbaar is met dat van de petjes. Daar hoeft Harrie dus verder weinig woorden aan vuil te maken.

5. Renault-rijders. Harrie is er nog steeds niet achter wat de reden is dat ook Renault-rijders het niet zo nauw nemen met het aangeven van richting. Hij vermoedt dat zij ervan balen dat ze in een auto rijden die bij autoliefhebbers veel minder aanzien heeft dan een BMW, Mercedes of Audi (zie onder -1-) en daarom het gedrag van de mannetjes uit die auto’s maar kopiëren om zich toch met hen te kunnen meten.

6. Belgen. Waarschijnlijk gelden in België andere verkeersregels. In Nederland geven Belgen in elk geval zelden richting aan.

Harrie hoopt u met deze richtlijn een handreiking te hebben gegeven om het richtingaanwijzergedrag van uw medeweggebruiker in te kunnen schatten. Volgende keer in Hoe zit dat nou Harrie?: waarom gaan vrouwen altijd met elkaar staan praten op plaatsen waar ze iedereen in de weg staan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ouwe rukker,

Kees de Kort hier. Van eerder. Wat je nu weer schrijft is dus klinklare onzin. Die van mij zegt dat ik het me niet zo moet aantrekken en dat het grappig bedoeld is maar ik zie er de grap niet van in. Ik rijd dus audi en die van mij een renaultje en wij steken dus altijd onze richtingaanwijzer uit. Ik maak me hier dus behoorlijk kwaad over. En waar ik me ook kwaad over maak is dat studenten nooit hun hand uitsteken en als die in een auto zitten dat dus ook niet doen. Maar daar heeft meneer het niet over. Zeker zelf student geweest. En waar ik me dus ook kwaad over maar is over types die altijd hun richtingaanwijzer uitsteken. Bejaarden die het nooit uitzetten en vrachtwagenchauffeurs die voor je snufferd komen rijden als je haast hebt. En dan pesterig dat knipperlicht laten branden. Kijk dat is dus het echte leed op de weg maar daar hoor ik Har dus niet over